Erlend Ropstad er klar med sin femte fullengder som han har kalt “Det beste vi får til”. Albumet har fått kjempekritikker over hele linja. Klassekampen og Panorama har trillet sekseren, og Dagsavisen, Adresseavisen, iTromsø, VG og Fædrelandsvennen har gitt flotte femmere.
Dette er plate nummer 3 fra Ropstad på 3 år, og blir en slags sirkelslutter på et plateprosjekt som henger sammen tematisk, med norske tekster, men som har helt ulike musikalske uttrykk. De to første fikk utelukkende gode anmeldelser; 5’ere og bedre i avisene, A-listing på NRK P1, og 3 Spellemann-nominasjoner. Erlend Ropstad har turnért land og strand rundt i en årrekke, både alene, og med band. På den kommende albumturnéen blir Erlend stort sett å finne med sitt nye, faste og fabelaktige band i ryggen, og de besøker gode, intime scener over hele landet: Gunnar Sæter på trommer, Per Tobro på bass og Mattias Hellberg på gitar.
Erlend slapp to singler i høst, som blant annet har blitt listet på NRK P13, 'Bare Kom' og 'En Sang Til' - låta som Erlend kan finne på å kalle 'Lou Reed-låta' når han fremfører den live.
Erlend Ropstad var nylig i P13 og hyllet A-HA’s Manhattan Skyline i sin egen versjon: 'Himmelen over Vennesla'. Videoen kan sees her. Erlend Ropstad platedebuterte med EP-en "The Magnetic Tapes" i 2006, med Øystein Greni bak spakene. To år seinere albumdebuterte han med "Bright Late Nights". I ettertid kan det strides om hvorvidt han slo gjennom med "Roy, It Aint Over Yet" i 2010, som fikk gode anmeldelser i de største avisene, eller om gjennombruddet kom på hans første norskspråklige plate "Hva Om Det Ikke Er Sånn Som Du Tror At Det Er" som kom i 2013 - og ble dobbelt Spellemann-nominert (Tekst og Vise). Men det var først i fjor at Ropstad etablerte seg for alvor som artist med utgivelsen "Her Om Natta”. Neste år feirer Erlend Ropstad 10 år som plateartist.