Etter noen år i dvale returnerer en av den klassiske musikkens store innvovatører til scenen i 2018 med turneen All Melody – og konsert på rockescenen Sentrum Scene.
«Frahm er punken i den klassiske musikken, han er Stravinskij, han er Steve Reich, han er Philip Glass, han er opprøraren,» skrev en anmelder etter konserten med Nils Frahm under Ekko i 2014. Den Berlin-baserte produsenten, komponisten og musikeren er en del av en bølge unge komponister som utfordrer «klassisk»-begrepet med nye ideer – og følelser, karakter og drømmeaktige kvaliteter som kan ta pusten fra lytteren. «Det er som terpingen man driver med innen kampsport – man må gjennom gjentatte repetisjoner for å få det til å stemme,» har Frahm uttalt i et intervju med The Quietus.
Frahm opererer i skjæringspunktet mellom klassisk og elektonika, og defineres gjerne som ny-klassisk og ambient. Musikken kan gi assosiasjoner til alt fra Keith Jarret, Tangerine Dream og dansegulv i Berlin. Frahm integrerer pusting, knirkingen fra pianoet og støy fra selve rommet i sitt musikalske uttrykk, og bruker også elektrisk piano og gamle analoge synther.