SHOVELS & ROPE Lørdag 26.08.17 SEXHIBITION 2017 Lørdag 26.08.17 MEW Tirsdag 10.10.17 ANATHEMA + special guests: ALCEST Søndag 05.11.17

Søk
Søk på www.rockefeller.no

Meny Nyhetsbrev
Meld deg på Rockefellers nyhetsmail.

Rockefeller | Sentrum Scene | John Dee
SOMMERPROGRAM 2017

Samarbeidspartnere

OBOS

4Sound

Ticketmaster

 
Nyheter
Publisert: 09/11-2016
The Human League og New Romantics

Les Kjetil Rolness' hyllest til Human League – og hans omtale av konserten de spilte på Rockefeller i 2007! Lørdag 12. november er de tilbake!

NEW ROMANTICS-SPILLELISTE: Se bunnen av saken!

BILLETTER TIL KONSERTEN HER

O SYNTH MED DIN GLEDE

Synthpopens halvglemte mesterverk framført live, i sin helhet, 26 år etter. En flau mimretripp til åttitallet? Nei, onsdag kveld på Rockefeller ga heller en sterk følelse av popkulturell samtid.

DET FINNES MANGE former for julemusikk. Sviskene som strømmer ut av radioen, salmene vi synger i kirka, barneviser om nisser og mus, rockernes teite alternativversjoner, og selvsagt: Sissel Kyrkjebø – nå, da og for alltid.

Julemusikken jeg husker best, var imidlertid min egen, uten snev av bjelleklang og uhørlig for alle andre i familien. Jeg satt med hodetelefoner, nedsunket i lenestolen, rett ved juletreet i et kosepyntet Block Watne-hus i Harstad. Mentalt var jeg et helt annet sted, i et neonglitrende plastparadis skapt for romantikk, spenning, hedonisme og dans.

Året var 1981. I Oslos hippeste platebutikk hadde jeg kjøpt to ferske LP-er med britisk synthpop, opphausset av datidens smaksbibler (NME, Nye Takter). Debutplata til Depeche Mode var sjarmende, men spinkel og ujevn, uten kimen til det som skulle bli et dystert elektronisk Rolling Stones. «Dare» med Human League, derimot, åpnet et rom der alt var kunstig – og alt var riktig. Fullstendig avklart pop-perfeksjon skapt med latterlig enkle midler. Jeg knelte ved synthens og trommemaskinens alter mens sølvgutter og Disney-figurer sang julen inn. Don’t you want me baby / Don’t you want me oh-oh-oh-oh ...

JEG VAR IKKE ALENE. I løpet av de neste månedene ble låten en verdenshit som selv hipsterne måtte like. Bare spør Madonna, fikk den servert på klubber i New York. Utrolig nok var popklassikeren stuvet bort til slutt på side 2, og ble utgitt som albumets fjerde single, nærmest mot bandets vilje. Men mye annet gjorde «Dare» til en av de store oddsbombene i platehistorien.

Bandets to grunnleggere og musikalske teknonerder hadde året før tatt farvel. Igjen sto en sanger med monoton barytonstemme, en tvilsom hårsveis og null kred, samt en fyr som viste lysbilder på konsertene. Så rekrutterte de to oversminkede skolejenter på det lokale diskoteket i Sheffield til å danse og synge litt i bakgrunnen, sånn av og til. Selv i det fashion-fikserte året 1980 gjorde man ikke slikt ustraffet. The Human League var en kvartett skapt for glemmebøkene. Året etter skulle de, med hjelp fra to ekstra musikere og en synthkyndig produsent, forandre popmusikkens framtid.

«Dare» skapte en høyere enhet av alle de kule inspirasjonskildene i post-punk-perioden – elektronikaen til pionerene Kraftwerk og Giorgio Moroder (Donna Summers «I Feel Love»), kunst- og motebevisstheten til David Bowie og Roxy Music, den tilsiktede banaliteten til bubblegum, glamrock og The Ramones, og meloditeften til svenskene Björn og Benny. Human League ville bli – og ble! – ABBA med synthesizere. Helelektronisk musikk, framført uten et eneste vanlig instrument, hadde hittil vært for de spesielt interesserte. Med «Dare» ble den folkelytting.

DISTANSERT, UTSTUDERT, kald og kommers. Lik et nummer av Vogue, som sto modell for coverdesignet. «Dare» var en torn i øyet på alle ekte rockere og tilhengere av «meningsfull» pop. Albumet var like lett å avfeie som et silketrykk av Warhol eller en salongkomedie av Wilde. Men som dikteren lærte oss: Bare overflatiske mennesker etterlyser dybde når fasaden har alt hjertet begjærer.

Synthpopen fikk musikerorganisasjoner til å demonstrere under parolen «Keep It Live», ikke ulikt brenningen av iscoplater få år tidligere. Men det mest provoserende ved «Dare» var nettopp hvor mye liv som kunne vristes ut av sjelløse bokser som Roland MCB og Linn LM1. Musikken låt mer spretten, leken, variert og oppfinnsom enn nittini av hundre rockproduksjoner. Og selv ikke med hendene fulle av gamle analoge synther har noen elektronika-artist siden greid å skape et like organisk lydbilde.

«Dare» var maskinpop med følelser. Sangene og sangeren gjorde det helt klart at navnet Human League ikke var ironisk ment. «Everybody needs love and affection/Everybody needs two or three friends,» croonet Phil Oakey med avmålt innstendighet på åpningslåten. Det var en ode til reiser, forelskelser, iskrem og TV. These are the things that dreams are made of. Men bare råstoffet. Lytteren måtte selv låse opp robotens hjerte for å se at store deler av «Dare» hadde samme budskap som «Hair»: Åpne deg for det verden har by på. Ta imot opplevelsene. Gi deg hen til andre. Tør å føle noe.

52 ÅR GAMMEL står så Phil Oakey på Rockefeller, helt uten sitt asymmetriske hår, men også uten plagsomme alderdomstrekk, og framfører de samme naive strofene, over de samme spretne synthene, med den samme kraftfulle nøytralitet. Og ja – vi føler noe. Ennå. Og ikke bare av nostalgiske grunner.

Salen er full av korthårede, svartkledde menn rundt førti. Det kunne vært et årsmøte i Synthpopens Venner, med flass på tangentene. Men The Human League anno 1981 oppleves som forbløffende samtidig musikk i 2007. Klassisk pop er klassisk pop, særlig i en forfallstid for låtskriverkunsten.

Etter alle disse år med elektrobasert dansemusikk, inkludert åttitallssnyltende electroclash, låter «Dare» fortsatt mer futuristisk enn gårsdagens space disco fra Oslo. Dessuten er årgangshitene til disse eksstjernene fra Sheffield uten platekontrakt bare så uendelig mye mer pop – i betydning ung, umiddelbar, skamløs, livsnytende, glamorøs og sexy – enn platene til dagens unge artister, særlig de som vil bli tatt på alvor. «Idol»-stjerner lager kvasifølsom voksenpop før de fyller tjue. Så hvem er egentlig gubbene her?

COVERET TIL «DARE» er i dag like ikonisk som musikken. Bandmedlemmene ser rett på oss, som gjennom en glugge i en dør. Ansiktene ble beskåret i en spesiell hensikt: Vi skulle kunne lytte til plata fem år senere, uten å få avtenning av utdaterte frisyrer! Nå har det gått 26 år og Phil Oakey ville ikke greid å dyrke en lugg selv om han prøvde. Mer bekymringsfull er tilstanden til pop- og rockstjerner født etter «Dare»: Folk med kjedelig sveis som lager tidløs musikk ingen gidder å høre om fem år.

Teksten er opprinnelig publisert i Dagbladet. Gjengitt med tillatelse.

NEW ROMANTICS – EN INNFØRING
Musikkredaktør i TIDAL Bjørn Hammershaug har satt sammen denne spillelisten som er en fin innføring i New Romantics-sjangeren:





Share
 
Nyheter
23.08.17 Første norgeskonsert for Sivert Høyems Paradise
23.08.17 Peter Doherty til Sentrum Scene
22.08.17 Ny islendingesaga fra Ásgeir
21.08.17 Nyheter uke 33 - Stort slipp: Little Steven, alt-J, Vazelina med flere!
21.08.17 Ina Wroldsen til Sentrum Scene

17.08.17 Vazelina Bilopphøggers til Rockefeller
17.08.17 Jonas Alaska med album og Sentrum Scene-konsert
16.08.17 Hjerteslag til Rockefeller
16.08.17 Bluesdronning Beth Hart til Sentrum Scene

15.08.17 Papa Roach-konserten på Rockefeller flyttes til oktober
15.08.17 Erik & Kriss til Sentrum Scene
15.08.17 Tower of Power til Sentrum Scene
14.08.17 Little Steven & The Disciples of Soul til Rockefeller
13.08.17 Stein Torleif Bjella med venner med ny førjulskonsert på Sentrum Scene
11.08.17 Ukas nyheter 32: Sigrid – Mastodon – Destroyer
11.08.17 Sigrid til Rockefeller
10.08.17 Silja Sol med ny oslovisitt
08.08.17 Dan Bejar og Destroyer til John Dee

07.08.17 Mastodon til Sentrum Scene
04.08.17 Ukas nyheter 31: Dio Returns – Heia Fotball – Young Neils
03.08.17 Young Neils med nye førjulskonserter!
01.08.17 Dio returnerer – som hologram – på Rockefeller!
26.07.17 ACCEPT til Rockefeller!
20.07.17 EMPEROR til Inferno Metal Festival 2018
13.07.17 BRYSON TILLER til Sentrum Scene!
06.07.17 Tour de Force revisited: Ole Edvard Antonsen med trippeltjubileum

05.07.17 Magnum med 40-årsjubileum og Oslo-konsert
30.06.17 Brant Bjork til John Dee
30.06.17 Nyheter uke 26: Madness - Nico & Vinz - Satyricon
28.06.17 Mørketid med Mark Lanegan
27.06.17 Madness med ønskereprise på Rockefeller
26.06.17 CMA Songwriter Series – Strømløst på Rockefeller
26.06.17 Nyheter uke 25: Klovner i Kamp – Cezinando – Kristian Kristensen
23.06.17 Nico & Vinz med knallsingel og Sentrum Scene-konsert!
23.06.17 Ekstrakonsert med Klovner i Kamp!
22.06.17 Boklansering og konsert med Moddis «Forbudte sanger»
21.06.17 Anneli Drecker til Rockefeller
20.06.17 Nils Frahm til Sentrum Scene
20.06.17 Cezinando til Rockefeller
20.06.17 The Jesus & Mary Chain flyttet til Rockefeller
19.06.17 Klovner i Kamp fra «Hollywood» til Sentrum Scene
16.06.17 Nyheter uke 24: Lorde, Rise Against, Tønnes m.fl.
14.06.17 Rise Against til Sentrum Scene!
13.06.17 Legender innen hard rock inntar Torggata Rock City i sommer
12.06.17 Mer britisk grime med Lethal Bizzle
09.06.17 Nyheter uke 23: Astrid S – Slick Rick – Machine Gun Kelly
08.06.17 Lorde til Sentrum Scene!
08.06.17 Hiphop-legenden Slick Rick til Rockefeller
08.06.17 Festpremiére på All Eyez on Me - filmen om 2Pac

07.06.17 Dans og lytt deg gjennom en het sommer på Takterrassen!

Design og implementasjon: JPG Jungelpatruljen